torsdag 24. oktober 2013

Erfaringer så langt i Dubai

Erfaringer så langt i Dubai....

 
Dagene går unna i et varmt tempo og erfaringene blir bare flere og flere. I dag leste vi i den lokale avisen (ja på engelsk- er ikke helt stødig i arabisk ennå) at Dubai har blitt kåret til den beste lifestyle byen å bo innenfor kategoriene: internasjonale skoler, mat/restauranter, aktivitet for familier,antall soldager etc. foran Genève, London og Kanariøyene! Det er godt å vite....
 

Søknader til skole:

Money Talks- privat privat privat! Alle skoler er selvfølgelig fulle, men legg til at det er Emirates som skal betale- vips så kan det være mulig at de kanskje kan få til noe. Betal bare 500 AED for administrasjonsgebyr så skal de vurdere søknaden....etter det blir det kanskje ( om vi er heldige)noen intervjuer og noen tester skal de vurdere søknaden. Kommer vi inn så får vi igjen de pengene, på noen skoler, men kommer vi ikke inn så er pengene borte! Da er det gøy å søke på mange skoler! Det er ikke alt med de private skolene jeg liker.....vel mandag blir det intervju på Safa Private School! Så jeg håper på litt hjelpe fra de "gutta der oppe", krysser de lemmer jeg har og håper at et nydelig smil fra ei nydelig ente kan hjelpe noe.
 
 

Kjøring i Dubai:

Note to self: HUSK Å PUSTE! Noen yogatimer både før og etter er høyst nødvendig både for blodtrykket og kroppsspråket. ( Det er altså IKKE lov å vise fingeren her nede så hei og hå for alle med et Italiensk kroppsspråk..... Trodde jeg hadde lagt bort de faktene siden det er ...år siden jeg jobbet der, men neida det ser ut til at de har festet seg godt i beinmargen.) Siden det er "noen" år siden jeg fikk lappen....så var jeg hellig overbevist om at de filene som angivelig er malt i veien for å indikere hvor du skal kjøre, vel noter deg bak øret at de stemmer IKKE alltid...plutselig blir fila borte (spes ved veiarbeid og uten noen varsel) og FLETTING ja det er noe vi gjør i Norge- IKKE her! Størrelse på bil eller motor, det er de frekke som vinner! Men det er lov med usvinger da! I kryss, men ikke alle! Og ikke for alle! Og du kan kjøre til høyre på rødt lys i kryss! Men ikke alle! Og blinklys...vel de er nok demontert i alle biler (kanskje derfor bil er så billig her) for her skiftes det filer PLUTSELIG, så vær beredt!
 

Åpne bankkonto i Dubai:

Ingen jobb- ingen bankkonto! Men så lenge din mann har en jobb og kan vise til en lønnsslipp ja da kan jeg få kredittkort som blir belastet hans konto. Fiffig! PS jeg kan få konto, men den papirmølla med søknader osv er faktisk mer slitsom en Oslo Marathon ( ikke at jeg har løpt den, men jeg har blitt sliten av å se på de som har gjort det!) så jeg nikker og smiler og tar til takke med et kredittkort. PS samler poeng for hvert kjøp så det lønner seg faktisk....hmmmm litt usikker på om de har Luksusfellen her i Dubai? Trokkedet! Men nå får jeg kredittkort da...før jeg har fått fast oppholdstillatelse...Den prosessen tar litt lenger tid....
 

Bekledning:

Kle deg bekvemt....Det er som å være i NY eller London....du går ikke i bikini på shopping der heller;o) Men det er jo noen som tror de eier hele verden og som gjør det allikevel....NOT SMART. Det er nemlig ganske kjølig innendørs her nede så i dag ba ungene om å få ha på jeans når vi skulle ut og fikse bank og visa....og bestemme oss for bil. Frøya mente d var bedre å være litt for varm de få minuttene mellom hus og bil enn å fryse-i-hjel inne (ikke noe drama her i gården nei!). Så i dag med 38 + gikk vi alle i jeans og skjorter/bluser.  
 

Hagearbeid:

Betal en gartner for å gjøre grovarbeidet, vanne kan jeg klare selv....etter hvert;o) Slitsomt å bære sand og stein i 40+ Og de kjenner hva som overlever i varmen....
 

Kvinnesyn/ menneskesyn:

Hmm hva kan man si...som i et hvilket som helst annet land- nesten.... Var innom kontorene til Dnata og Emirates i går og i dag og det er som hjemme. Kvinner i alle former og farger (kanskje noe mer fargerikt her...) og i alle stillinger. Som sagt: dette kunne vært kontorer hjemme.... bortsett fra mannfolk i pysjdrakter (les: "dishdasha" og "guttrah"). Det er ganske kult! Og så er folk her mer inkluderende og mer sosiale enn hjemme. Har allerede vært ute med Sachin Pathak og hans familie på middag og lek med ungene og blitt invitert hjem til Helen Myrvold på lunsj til lørdag OG juleselskap i november! Og i nabolaget har alle vi har møtt vært helt uvanlig sosiale og inkluderende med både råd og eiledning til stort og smått.
En utfordring her vi bor er å skille på hvem som er "maids" og hvem som er husfruen....de kan begge komme fra India, eller den ene fra India og den andre fra Pakistan....(jeg ser ikke forskjell- beklager) og jeg vet ikke alltid hvem som er hvem. I dag forsøkte jeg å være smart og spørre en dame ved bassenget etter at vi hadde hilst pent på hverandre hvem barn som var hennes....hvorpå hun pekte og forklarte på noe gebrokkent engelsk. Vel ble jo ikke smartere av DET ( jeg håpet på at hun skulle forklare at hun passet på eller at ingen var hennes men....Nei sånn gikk det IKKE). Men når jeg gikk for å sette meg og hun tiltaler meg med maa'm DA forstod jeg at dette var en Maid. Vel en erfaring rikere;o)  Note to self: vær forsiktig med å dømme;o) I min lille verden virker det noe merkelig å ha en hushjelp fra sitt eget land, men forskjellen mellom fattig og rik er så enorm i disse landene at det er helt normalt for de. Money Talks! Må nok bli litt varmere i trøya her før jeg kan si så mye mer om dette for det er ganske forvirrende..INGENTING er som jeg forventet- ja rent bortsett fra BLING faktoren da og bilene her!
 

Velge bil:

WOW- naboen har en Ferrari parkert i oppkjørselen...hjemme hadde naboen en noe sliten Peugeot. Det er lett å bli bitt av basillen her....men det er ikke alt som glitrer som har noen verdi. Vi skulle jo være smarte og se etter en bruktbil, men ble ikke helt fortrolige med det store gapet mellom privat og forhandler, forhandler i byen/ forhandler i utkantet....men takk og lov så ble vi heldigvis gjort oppmerksom på at de bilene som blir solgt privat/forhandler i utkanten av byen til en vesentlig billigere penger enn hos forhandler (i byen) blir solgt nettopp til den prisen pga feil og mangler (kommer ikke gjennom godkjenningen MOT (EU godkjenning))!  Så da ble det bil hos forhandler i byen. Bedre forsikring og vesentlig bedre sikkerhet/garanti!
Bilparken i Dubai varierer ENORMT! Det finnes en del "normale" biler her, men når ca 80% av alle biler er SUV'r eller store Amerikansk biler, ja da har ikke jeg lyst til å rase rundt i en liten Fiat Punto! Ikke i dette kjøremønsteret med to små i baksetet. Så hvilken bil ble det...vel bilen blir levert søndag så........to be Continued;o)
 
 
 
 
 
 

3 kommentarer:

kakemoms sa...

Så morsomt å lese og du er så flink til å skrive. Bare gleder meg til lese neste innlegg. Misunner dere som får oppleve dette:-) Vi får finne en dag vi kan chatte litt:-) Klem

Unknown sa...

Takk for det vennen<3
Prøver å legge inn litt nå og da.

Unknown sa...

Leser dine flotte innlegg og følger med, selv om jeg ikke kommenterer alle.. Litt tungvint å følge fra padda :). Gleder meg veldig til å komme på besøk og få ta del i litt av opplevelsene deres. Klem til dere alle (knusklem til tantebarna) <3

Legg inn en kommentar