lørdag 26. oktober 2013

Havet, hijab, nikab og andre klær

Havet, hijab, nikab og andre klær

For første gang (25.0.13) siden vi ankom Dubai har vi forsøkt badetemperaturen i ei lita lokal bukt; Persia bukta! Kan si det sånn at det er ikke behov å teste med tåa først....var faktisk litt usikker på om jeg hadde nådd vannkanten eller ikke for det var ikke store forskjellen i temperaturen mellom luft og vann. Noe klammere/ fuktigere i vann enn utenfor, men man kan jo aldri vite om kroppen plutselig finner det for godt å bli inkontinent så jeg tok en kikk i sydlig retning og fikk det konstatert: jeg er IKKE inkontinent! Juhu! Rene ungdommen jo!!!


Vel nok om meg, i alle fall for noen minutter....

Havet var FANTASTISK og sanda så fiiiiiiin at jeg fortsatt finner sand på plasser i kroppen jeg ikke visste fantes. Men gøy var det! Og ungene storkoste seg. Selv lille Emil som alltid har brukt litt tid på å bli litt kjent med dette våte element, løp rett ut uten en bekymring. Vel....når det kommer vann i nærheten av øynene- må opp på land å tørke....og hvis det kommer sand i øynene- noe litt mer kinkig, men et sandete håndkle er bedre en ikke noe håndkle i en sånn situasjon! Så det blir noen runder med litt tørking. Frøya er blitt delfin, men har heldigvis ikke utviklet svømmehud mellom tærne ennå- så de nye slippersene passer en stund til.


Legg merke til at ungene matcher både hverandres badetøy og badeleker. Ingenting går forbi denne dama nei;o)




 
 
Utsikten kan man jo heller ikke klage på...
 
 
Down Town Dubai med Burj Kalifa (828 meter)
 
Tips til store og små: ja det er mye spennende å se på stranda her...som mange andre steder, men ikke pek! Eller glo! He he men hvor lett er vel det når kvinnen i Hijab kler av seg! Spenningen stiger! "Hva har du under kjolen Ruth?!" spiller på Itunes i bakhodet til en stakkar fra kalde nord.....(trommevirvel)
Jo ikke ringere enn en "nett" ikke rent liten bikini fra en eller annen bikiniforhandler.... og det ligner mer en våtdrakt enn en bikini. Men hun skal ha, eller kanskje det er mannen som skal ha ros(!) for at hun er på stranden....og hun bader og koser seg som oss andre. Note to self: husk du går ikke i en slik bikini og du trenger solkrem!
Ikke pent å peke- ikke pent å ta bilde så dere får bare se det for dere.
 
Og til de som nå diskuterer eller lurer:
 
 

Niqāb eller Nikab] er et hodeplagg som dekker ansiktet helt. Plagget bæres av noen muslimske kvinner som en del av en heldekkende hijab. Plagget brukes mye i Midtøsten, men kan også finnes brukt i Nord-Afrika, Sørøst-Asia og det Indiske subkontinent


Opprinnelse
Det blir av og til hevdet at ansiktsløret opprinnelig var en del av kvinnens bekledning i noen klasser i det bysantinske imperiet og at det så ble tatt inn i muslimsk kultur etter den arabiske erobring av Midtøsten.[2] Imidlertid, selv om bysantinsk kunst før islam vister kvinner med tilslørt hode/hår, så viser den aldri kvinner med tilslørt ansikt. Den greske geografen Strabo, som skrev i det første århundret, refererer til noen persiske kvinner som dekket ansiktet og den kristne forfatteren Tertullian som levde i det tredje århundret, refererer i stitt verk "Tilsløringen av jomfruer" to hedenske kvinner i "Arabia" som bærer et slør som dekker hele ansiktet.[3] Disse tidlige kildene viser at det fantes bruk av ansiktslør blant kvinner i Arabia og Persia lenge før islam.

Burka, burkha eller burqa er en ankellang, heldekkende kvinnedrakt med heklet gitter foran øynene, slik at det er mulig å se uten selv å bli sett. Burka forbindes ofte med islam og forveksles av mange med niqab og hodeskautet hijab. Både normen om bruk av niqab, burka og hijab har en sømmelighetsverdi. Om dette plagget har noen plass innenfor religionen eller ikke, er omdiskutert

Så det så! Vel alt i følge Wikipedia.... Så for de som var engstelige for meg: jeg kler meg som hjemme....koker mat naken og danser toppløs med stringtruse på stranda mens mitt shopping-outfit er jo naturligvis en snuppekort kjole i gjennomsiktig chiffong! Ha! Jeg skal IKKE forandre meg når jeg er her nede!
 

1 kommentar:

Unknown sa...

Takk for at du deler med oss, små & store øyeblikk, og ikke minst morsomme øyeblikk :-) klem fra noe kaldere Norge ♥

Legg inn en kommentar